A hazai közoktatás kérdései a járvánnyal kapcsolatban

2020. március 29. 12:55 - Petrus Rosidus Maximus

A magyar iskolák március 16-án ideiglenesen, a tanév végéig bezártak, miután a kormány 5 nappal korábban (március 11-én) országos vészhelyzetet hirdetett az egész világot érintő koronavírus-járvány miatt. A lépésre szükség volt (sőt talán egy héttel hamarabb is megléphették volna). Március 16 óta a magyar diákok távoktatás keretében tanulnak otthon, miközben folyamatosan kapcsolatban vannak tanáraikkal, akiktől rendszeresen kapnak tananyagokat és számonkérő feladatokat. A járványhelyzet azóta súlyosbodott, március 28-án kijárási korlátozás is érvénybe lépett.

tavoktatas.jpg

a kép csupán illusztráció [forrás]

A jelenlegi helyzetben az oktatás kapcsán három kérdés foglalkoztat mindenkit: 1. meddig tart még ez az egész? 2. mi lesz az idei érettségikkel? 3. mennyire hatásos a távoktatás?

Ami az első kérdést illeti: senki, még a WHO sem tudja sajnos a választ (hogy meddig tart a járvány jelentette vészhelyzet). A járvány tetőzése még sehol nem következett be, ugyanis napról-napra nő még mindig minden országban a fertőzöttek köre. Március 29-én 668 ezer volt a fertőzöttek száma (a Föld egészén), a három leginkább járványnak kitett ország pedig: az USA (124 ezer), Olaszország (93 ezer) és Spanyolország (73 ezer). (Kínában megállt a terjedés 81 ezer megbetegedésnél.) [forrás. worldometers] Rossz hír viszont, hogy amíg nem lesz vakcina (márpedig arra egy teljes évet várhatunk) nem biztos, hogy egyáltalán megállítható a járvány. A magyar közoktatás vezetői sem tudják tehát, hogy mi várható. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint az idei évben (2020-ban) nem számíthatunk javulásra járvány-téren.

A második kérdés: mi lesz az idei érettségikkel? Jelenleg még a kormány álláspontjára vár mindenki, de annyi azért sejthető, hogy három lehetőség közül választanak majd. Az első az érettségik megtartása, különleges óvintézkedések megtételével, a második: az érettségik elhalasztása későbbi időpontra, harmadik pedig: on-line érettségik megtartása. A legelső verziót egyáltalán nem tartjuk jó megoldásnak, tekintve, hogy óriási járványügyi kockázatot jelent 100 ezer diák és közel ugyanennyi pedagógus iskolákba rendelése 1-2 hónapon belül. A második lehetőség, a halasztás ugyancsak jelentős problémákat vet fel, hiszen "tolhat" a felvételiztetési procedúrákon is, felborítva a bevált processeket. (Bár a teljes évnyi halasztás 2021-re, amikor két évfolyam érettségizne egyidejűleg, megfontolandó lehetőség.) Végül a harmadik forgatókönyv, az on-line érettségiztetés (amire legnagyobb az esély) új terep mindenki számára. Főleg informatikai - technikai kérdés, mert egy olyan stabil, nem meghekkelhető rendszerre van szükség, mely biztosan nem fagy le a kérdéses nap(ok)on. Nyilván a szóbeliktől ennél a verziónál el kell sajnos tekinteni.

Ami a harmadik kérdést, a távoktatás hatásfokát illeti: sem tanárként, sem szülőként nem tudok sajnos túl sok pozitívumot mondani. Az iskolák egy része szoros, másik része pedig laza kontrollt tart. Néhol napi szinte küldik és várják a tananyagokat illetve számonkéréseiket (jól működő felületek alkalmazásával), viszont túlterhelve a diákokat, másutt akadozik az egész és vagy nem működnek a kommunikációra kijelölt internetes felületek, vagy hektikus a tananyag kiküldés és a visszajelzés is (esetleg mindkét helyzet egyszerre érvényesül). A legfőbb probléma az, hogy a távoktatásnál nincs meg (vagy erősen csökkentett hatásfokú) a tanári magyarázatok lehetősége és a diákok lelkiismeretére van bízva, hogy mennyit foglalkoznak a tananyagokkal, melyeknek számonkérésére is korlátozott lehetőségek állnak rendelkezésre. Formalizált oktatásnál a tanulók fizikailag is jelen vannak a tanórákon, vagyis hallják, látják, érzékelik az oktatók előadásait (magyarázatait), illetve a számonkérések is jól ellenőrizhető formában, a valódi tudást kontrollálva történnek. A távoktatás hatásfoka sajnos maximum alig harmada csupán a formalizált oktatásénak.

tavokatas2.jpg

Persze ügyes praktikákkal a 30% -os hatásfok feljebb tornázható. Az egyik ilyen, ha barátságos, de következetes módon végig megmarad a kapcsolat a diákok és tanárok között (nem csúszik ki a pedagógusok kezéből a kontakt). A másik lényeges dolog, hogy a diákoknak kiküldött tananyagok gondosan legyenek összeállítva: vagyis ezúttal nem kell maximalizmusra törekedni, inkább legyen látványos és szemléletes az összeállítás, sok képpel, ábrával, kevesebb lexikális tartalommal, hogy NE elvegye a kedvet a tanulástól (ebben az amúgy is nehéz helyzetben), hanem meghozza azt (többféle típusú szemléltető technikával) Végül harmadik elem, hogy a számonkérésekből inkább legyen most kevesebb, de több sikerélményre lehetőséget adó, mint napi szinten reménytelenül sok, ami inkább feladásra, mint tanulásra ösztönzi a gyerekeket.

Reméljük az idei tanév kérdései valahogyan megoldódnak majd és legfőképp a járvány-helyzet is javulásnak indul néhány hónapon belül.

*** 

Facebook oldalunk

blogujsak_alsologo.jpg

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://blogujsag.blog.hu/api/trackback/id/tr6415568810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fortress_ 2020.03.30. 00:36:34

Az on-line érettségire én komoly esélyt látok! Szerintem ennek lehetőségeit vizsgálják most is.

gyongyi70 2020.03.30. 10:55:50

Egyetértek, hogy az on-line oktatás nagyon akadozik. Nem minden tanár és nem minden diák alkalmas rá. Ha még szeptemberben is így marad, meg kellene fontolni az évismétlést, vagy legalább szülői kérésre az évismétlés lehetőségét.

Gevlekte Salamander 2020.03.30. 12:14:20

Az online érettségit azt hogy? Otthonról, 0% csalással? Kifejtenéd bővebben? Köszi!

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2020.03.30. 12:15:00

Ha rajtam múlna, maradna az online oktatás (nyilván a mostaninál ügyesebben megoldott keretek közt) a világ végéig. Soha ennyit és ilyen nyugodtan nem foglalkoztak a tananyaggal a gyerekeim - a saját ritmusukban. Adott esetben másfél órát elszöszölnek azzal, amit nem értenek, ha kell, azonnal keresi a vonatkozó információkat interneten (esetleg belefeledkezik a 30 éves háborúba és egy fél napot olvas róla). A számukra könnyű tantárgyakból tíz perc alatt leadják a kötelező feladatot, és nem kell további 30 percet ásítozva ülniük egyhelyben, csinálhatnak valami mást. Van amikor hárman-négyen vitatnak meg egy feladatot online. Az iskola egyetlen szempontból hiányzik nekik, és az a társaság.

Petrus Rosidus Maximus 2020.03.30. 12:16:03

@Gevlekte Salamander: Én fejtsem ki? Majd a kormány kifejti pár napon belül! :)

Kotit 2020.03.30. 19:10:01

@Kovácsné: Nyilván a te gyerekeid önállóak, érdeklődők, nekik jobb ez a rendszer, csak van pár ezer gyermek, aki nem ilyen...
süti beállítások módosítása